Myyjän mieli ratkaisee myös epäonnistumissa

October 7, 2025

Kumppaniblogi: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti on fiilislaji. Kun vire on kohdallaan ja tukiverkot kunnossa, onnistumiset seuraavat perässä. Mutta yhtä tärkeää kuin onnistumisista puhuminen on myös epäonnistumisten hyväksyminen. Ne ovat inhimillisiä, kuuluvat myyjän arkeen ja auttavat onnistumaan jatkossa paremmin.

Mitä myyjälle oikeastaan kuuluu? Tätä pohdin syyskuisessa MyyntiKollektiivin Aamupalsussa, jossa oli myös mukana Inhouse Groupin Eero Klemetti. Jatkan pohdintaa tässä kirjoituksessani.

Ihminen ihmiselle – siksi tekoäly ei voi meitä korvata

Tekoäly on tullut myyjän arkeen, mikä voi aiheuttaa huolta. Tekoälystä on paljon apua myyjän työssä, mutta on liioiteltua sanoa, että tekoäly tekisi myyjän työn turhaksi.

Vaikka tekoäly ei väsy eikä kanna tummia silmänalusia, sen heikkous on, ettei se ei osaa samaistua asiakkaaseen. Me osaamme. Juuri siksi inhimillisyys myös epäonnistumisineen on myyjän vahvuus.

Olemme ihmisiä, ja siksi epäonnistuminen on väistämätöntä. Meillä on kaikilla tilanteita ja asiakaskohtaamisia, jotka eivät mene nappiin syystä tai toisesta. Välillä esitys asiakkaalle ei vakuuta tai ajatus ei kulje, kun kotona on vaikkapa valvottu sairaan lapsen kanssa. Silti olemme edelleen korvaamattomia tuloksentekijöitä. 

Epäonnistumisistakin tulisi puhua samoin kuin onnistumista. Kun asioista puhutaan yhdessä, tiimi hitsautuu yhteen etenkin silloin, kun myös myyntijohto uskaltaa osallistua keskusteluun.

Sallitaan siis itsellemme ja muille epäonnistuminen. On tärkeää tunnistaa itse nämä tilanteet, jotta voimme myöntää ne ja jatkaa kohti seuraavia onnistumisia ja hyviä kauppoja.

Menestys ei ole yksilösuoritus

Myynti onnistuu parhaiten vireen ollessa kunnossa. Hyvän tuloksenteon taustalla on paljon muutakin kuin hyvät argumentit tai tuoteosaaminen: taustalla täytyy olla myös luotettava tukiverkko.

Myös myyjällä itsellään on vastuunsa. Omasta aktiivisuudestaan on huolehdittava samoin kuin jatkuvasta ammattiosaamisen kehittämisestä. Tähän voi tarjota mahdollisuuksia niin oma työnantaja kuin esimerkiksi me Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA. 

Koulutuksissamme myyjä voi kehittää taitojaan laaja-alaisesti. On myös viisasta varmistaa oma taloudellinen turva Koko-työttömyyskassassamme. On hyvä myös tietää, että jäsenenämme myyjä saa maksutta neuvontaa työsuhdepulmiin alan parhaiten tuntevilta juristeiltamme.

Edellytys tuloksen teolle on myös, että työnantaja sekä tuntee myyjän arjen että luo hyvät puitteet työssä onnistumiseen. Esimerkiksi työn kuormitus tulee olla kannettavissa ja työvälineiden on oltava kunnossa. Kun työympäristö toimii ja myyjä voi hyvin, syntyy tulostakin. Siksi työnantajan rooli on ratkaiseva.

Toivottelen hyvää vointia sekä reipasta ja tuloksellista syksyä! 

Kirjoittaja Marko Hovinmäki, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n puheenjohtaja

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on MyyntiKollektiivin ja MarkkinointiKollektiivin pääkumppani. Yhteinen missiomme on luoda innostusta alojemme tekijöiden työpäiviin sekä nostaa esiin alojemme tärkeyttä yhteiskunnassa. MMA on ainoa etujärjestö Suomessa, joka ajaa yksinomaan myynnin ja markkinoinnin tekijöiden asioita.
Tervetuloa mukaan! Kun sinulla on paloa myyntiin ja markkinointiin, olet tervetullut jäseneksemme koulutus- tai toimialataustastasi riippumatta. Hyödynnä kampanjaetumme: saat loppuvuoden (2025) jäsenyyden 20 eurolla kuukaudessa (norm. 35 €/kk).

Liity tästä jäseneksemme!

Mitä sinulle, myynnin ammattilainen, kuuluu? Kuinka voit?

MyyntiKollektiivi haluaa kuulla ajatuksesi Myyntialan suureen hyvinvointikyselyyn. Myyntialan suuri hyvinvointikysely toteutetaan myynnin ammattilaisten työelämän parantamiseksi ja alan ammattilaisten jaksamisen näkyväksi tekemiseksi. Vastaamiseen kuluu 5–10 minuuttia. Kaikki vastaukset käsitellään täysin anonyymisti. MyyntiKollektiivi julkaisee koosteen tuloksista alkuvuoden 2026 aikana. Kyselyn mahdollistavat ja myynnin alan ammattilaisten hyvinvointia MyyntiKollektiivin kanssa tukevat Iro Research, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, Inhouse Group ja KetäAkatemia.

Vastaa Myyntialan suureen hyvinvointikyselyyn täältä.